شهریار تبریز/ مهدی کاظمزاده: مطابق آمار رسمی منتشر شده، حجم آسفالتریزی صورتگرفته در چهار سال اخیر برابر با مجموع حدود دوازده سال پیش از آن است. این مقایسه بهخوبی نشان میدهد که سیاستگذاری، برنامهریزی و عزم اجرایی مدیریت شهری تبریز در سالهای اخیر، با تمرکز بر یکی از اساسیترین نیازهای شهروندان، یعنی کیفیت عبور و مرور شهری، به ثمر نشسته است.
در این مدت، بیش از ۲۳۰۰ محله که سالها از نعمت آسفالت استاندارد محروم بودند، زیرپوشش عملیات گسترده آسفالتریزی قرار گرفتند. این عدد اما در سال جاری با جهشی بزرگ به ۴۵۰۰ محله خواهد رسید؛ آماری که بر روی نقشه مناطق دهگانه شهری تحلیل شده و نشان میدهد مناطق ۴، ۶، ۷ و ۱۰ بیشترین سهم را از این خدمت بردهاند. نکته قابل توجه آن است که این مناطق، عمدتاً جزو مناطق کمبرخوردار و با اولویت پایینتر در طرحهای سالهای گذشته بودهاند. بدین ترتیب، نگاه عدالتمحور و اولویتبندی نیازهای واقعی شهروندان، در سیاستگذاری مدیریت شهری به وضوح دیده میشود.
تحقق این حجم بیسابقه از آسفالتریزی، مرهون تدابیر اجرایی مهمی است که در سالهای اخیر اتخاذ شدهاند. یکی از این اقدامات، راهاندازی کارخانه دوم تولید آسفالت و تامین زنجیره تامین مواد اولیه تولید آسفالت با خرید معدن مصالح مرغوب بوده است. این اقدام باعث افزایش چشمگیر کیفیت آسفالت تولیدی و کاهش وابستگی به منابع بیرونی شده و در نهایت خروجی آن در کیفیت سطح معابر و دوام بیشتر آسفالت نمایان شده است.
از منظر کمی، امسال ۷۰۰ هزار تن آسفالت در تبریز تولید و پخش خواهد شد که بالاترین رکورد در تاریخ شهرداری تبریز محسوب میشود. جالب آنکه رکورد قبلی نیز در اختیار همین دوره مدیریت شهری است که با همت دکتر یعقوب هوشیار شهردار تبریز و همکاری شورای ششم شهر تبریز محقق میشود. با اتکا به همین آمار میتوان گفت: «۴ بزرگتر از ۱۲ است». یعنی، عملکرد سهسالهی دورهی فعلی، بیش از مجموع عملکرد دوازده سال گذشته در این حوزه بوده است.
این دستاورد البته پایان راه نیست. با وجود این تلاشها، هنوز شهر تبریز نیازمند تداوم این حرکت بزرگ است. به اذعان کارشناسان، باید نهضت آسفالتریزی ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تنی، به مدت حداقل چهار تا پنج سال دیگر ادامه یابد تا وضعیت آسفالت در همه مناطق شهر به شرایط مطلوب و پایدار برسد. در غیر این صورت، خطر بازگشت چالههای مزاحم در معابر شهری همواره وجود خواهد داشت.
افزایش رضایتمندی شهروندان نیز نشاندهنده اثربخش بودن این تلاشهاست. گزارشهای میدانی و بازخوردهای مردمی حکایت از رضایت بالا از کیفیت آسفالتریزی و نحوه اجرای آن دارد. اجرای شبانه عملیات آسفالتریزی، استفاده از تجهیزات جدید، کاهش زمان انسداد خیابانها و تلاش برای روانسازی ترافیک، از جمله عواملی هستند که اعتماد و رضایت عمومی را به دنبال داشتهاند. حضور شبانهروزی کارکنان شهرداری و پیمانکاران در سطح شهر، جلوهای ملموس از جلب مشارکت عملی و عزم جدی برای خدمترسانی مؤثر به شهروندان است.
از سوی دیگر، این دستاورد نباید به عنوان یک پروژه صرفاً عمرانی دیده شود. عدالت فضایی و اجتماعی، توجه به مناطق کمتر توسعهیافته و تلاش برای متوازنسازی خدمات شهری، جنبههای پنهان ولی مهم این نهضت است. تبریز امروز، تبریزی است که ساکنان مناطق حاشیهای آن نیز صدای ماشینهای آسفالتریز را میشنوند و رفتوآمدی راحتتر از گذشته را تجربه میکنند.
در نهایت، آنچه در تبریز امروز مشاهده میشود، نه فقط آسفالت شدن خیابانها، بلکه فصلی جدید از نگاه مدیریتی در حوزه خدمات شهری است. مدیریتی که با عدد و آمار سخن میگوید، با اولویتبندی عادلانه برنامهریزی میکند و با کار شبانهروزی، رضایت شهروندان را هدف قرار داده است. این روند، اگر با همین جدیت ادامه یابد، بیتردید تبریز را به الگویی برای دیگر کلانشهرهای کشور در زمینه نوسازی زیرساختهای شهری تبدیل خواهد کرد.
(1)
(1)
(1)
(1)
(1)
(1)
(1)