https://ofogazarbaijan.ir

شناسه خبر :791
۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲

بررسی‌های آمار نشان می‌دهد با شروع پیک پنجم کرونا در سراسر کشور روز به روز شرایط نگران کننده‌تر شده و بسیاری از مراکز درمانی بخصوص در کلانشهرها به تسخیر دلتا درآمده است.

به گزارش افق آذربایجان به نقل از تسنیم، نگاه آماری به روند فعالیت ویروس جهش یافته دلتا در ایران طی ۱۴ روز گذشته نشان می‌دهد از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ ویروس چموش محدوده فعالیت‌هایش را گسترش داده و زیر سایه عادی انگاری مردم که ناشی از طولانی شدن همه‌گیری در کشور بوده، یکه‌تازی کرده است.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به واقعیت همه‌گیری کرونا در سراسر کشور که متفاوت از جداول آماری است می‌گویند: بررسی دقیق آمارهای رسمی از ابتدای دومین ماه تابستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد جهش قابل توجهی در تمام بخش‌ها داشته‌ایم که به دلیل قدرت سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس دلتا در این دوره و همچنین عادی انگاری مردم بوده است.

به گفته این گروه در این دوره تعداد موارد ابتلای روزانه رشدی معادل ۷۷.۲ درصد، موارد بستری جدید روزانه ۸۵.۸ درصد و ورود بیماران جدید به بخش مراقبت‌های ویژه نیز با رشد ۳۱.۳۸ درصدی نشان می‌دهد که همه شاخص‌ها صعودی بوده و برآیند همه این موارد شاخص نگران کننده تعداد موارد فوتی روزانه ناشی از کرونا است که رشدی معادل ۱۰۶.۶ درصد به خود دیده است.

کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان تاکید دارند بررسی جداول یاد شده تاکیدی براین مدعاست که زنجیره تحولات در دوران همه‌گیری کاملا به یکدیگر مرتبط است که انتهای آن افزایش یا کاهش قابل توجه تعداد متوفیان است چون در شرایط فعلی با فعالیت گسترده دلتا فاصله معنادار میان نرخ بهبودی افراد و ابتلا دیده می شود که این روند به نگرانی‌های موجود افزوده است.

این گروه همچنین معتقدند طولانی شدن دوره همه‌گیری کرونا در سراسر ایران درکنار مشکلات معیشتی عاملی است که عادی‌انگاری‌ها گسترش داده و رفته رفته همه به واقعیت کرونا بی‌تفاوت شده‌اند به صورتی که می‌بینیم نه تنها اصناف در این زمینه همراهی گذشته را ندارند و به گفته وزیر دقیقا در بدترین شرایط همه‌گیری که تنها ۱۴ دقیقه کافیست که یک فرد در معرض ویروس به بیماری مبتلا شود، رستوران‌ها مملو از مشتری، دورهمی‌های خانوادگی برقرار و مجالس عروسی و عزاداری هم به وقت خود باقیست.

واقعیت این روند به گفته کارشناسان در تغییر رنگبندی کرونایی شهرستان‌ها طی همین دوره است که اول مرداد شاهد ۲۳۲ شهرستان با وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهرستان با وضعیت نارنجی و در نهایت ۹۹ شهرستان با وضعیت زرد بوده‌ایم اما تنها ۱۴ روز بعد این آمار به ترتیب ۲۸۵، ۱۱۰ و ۵۳ مورد ثبت شده است.

نکته نگران کننده‌تر اینجاست که در این دوره با توجه به روندهای یاد شده مثلث حیات یعنی تست هوشمند و غربالگری، واکسیناسیون گسترده و رعایت پروتکل‌ها آنطور که شایسته موقعیت است مدنظر قرار ندارد و هیچ خبری از تقویت اضلاع مربوطه نبوده و حتی اگر اتفاقی در یک بخش افتاده مشکلات بخش دیگر باعث شده تا دستاوردهای موجود نیز زیر سئوال رفته باشد.

به گفته کارشناسان شاهد مثال این اتفاق را می‌تواند در ۴۳۵۵ مورد فوت ناشی از کرونا تنها در یک دوره ۱۴ روزه دید که بیانگر از دنیا رفتن متوسط ۳۱۱ هموطن در دوره یاد شده است.

کمبودها یک به یک خودنمایی می‌کند

البته در همین زمینه کارشناسان می‌گویند با توجه به روند افزایشی همه‌گیری در سراسر ایران بخصوص کلانشهرها عاملی بوده تا علاوه بر تخت‌های بیمارستانی اکنون کمبودهای دیگری در زمینه‌های متفاوت مثل دارو، نیروی انسانی و کیت‌های آزمایشگاهی کرونا ایجاد شده که در پیک پنجم با فعالیت دلتا می‌تواند به بحرانی غیرقابل کنترل تبدیل شود.

 سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت‌های توزیع کننده دارو تأکید کرده است به‌دنبال افزایش سرم‌های تزریقی به‌دلیل مصرف همزمان آن با داروی رمدسیور و به منظور مدیریت توزیع این فرآورده در سطح کشور تا اطلاع ثانوی توزیع کلیه سرم‌های تزریقی صرفاً برای داروخانه‌های بیمارستانی مجاز است.

۱۵.۵ میلیون شاغل در کارگاه‌های پایتخت عامل نگرانی

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به بحرانی بودن شرایط پایتخت از نظر همه‌گیری کرونا  تاکید کرد: متاسفانه تهران روزهای سختی را در حال حاضر می‌گذارند. به عنوان مثال تا اوایل شب گذشته در استان تهران۹۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که حدود ۲۶۰۰ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

زالی تاکید کرد: روزانه حدود۲۰۰۰  بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری می‌شوند، در حال حاضر بیشتر از۲۰۰۰۰  مراجعه کننده سرپایی در تهران وجود دارد و علی رغم اینکه دیروز ۱۶۰۰ بیمار از بیمارستان‌های تهران ترخیص شدند، به علت ۲۰۰۰ بستری جدید هنوز به تراز مثبت نرسیده‌ایم. برای هفتمین هفته متوالی شاهد افزایش شاخص‌های کرونا در تهران هستیم، این موضوع نشان دهنده سهمگین بودن موج پنجم کروناست.

وی افزود: مراجعات به بیش از هزاران نفر در روز رسیده است و این آمار فقط مختص مراکز درمانی به جز مطلب‌ها است. بسیاری از هم به خدمات پزشکی سرپایی و بستری نیاز دارند. اگرچه تمهیدات بسیار خوبی برای افزایش خدمات سرپایی درنظر گرفته شده اما فشار زیادی بر روی کادر درمان است و حدود ۶۰ درصد از تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش بینی کنیم، وضعیت بیماری در تهران بسیار بحرانی است.

زالی درباره اهمیت تعطیلی‌ها نیز اظهار کرد: برای مدیریت شرایط فعلی حداقل تعطیلی دو هفته‌ای به صورت کامل لازم است چون در شهری مثل تهران نه تنها پرسنل و کارمندان ادارات که ساخت خود تهران هستند تردد دارند بلکه از شهرستان‌های اطراف نیز تردد خواهیم داشت به این دلیل لازم است تعطیلی کامل و به مدت دو هفته انجام شد تا بتوانیم مدیریت شرایط را دوباره به دست گیریم.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۱۵.۵ میلیون کارمند در گارگاه‌های یک تا چهار نفره تهران فعالیت دارند که اغلب این کارگاه‌ها از نظر تهویه هوا مناسب نیست و پرسنل مجبور به فعالیت در محیطی بسته در ساعات اداری هستند که این خود به معنای شکل‌گیری خوشه‌های بیماری در این اماکن است و همین افراد خانواده‌ها و البته سایرین را در سیستم حمل و نقل عمومی درگیر خواهند کرد، به همین دلیل تاکید ما بر تعطیلی کامل آنهم دو هفته است نه چند روز که مثل تعطیلات آخر تیرماه خود به معضل تبدیل شود.

پ
برچسب ها:
  • نشان درجه یک هنری به عکاس پیشکسوت تبریزی اعطا شد درگذشت حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر و روزنامه نگار آذربایجانی بر اثر کرونا
    نظرات و تجربیات شما
    نام:
    ایمیل:
    سایت شما:
    * نظری شما: