https://ofogazarbaijan.ir

شناسه خبر :5664
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

شهردار منطقه هشت تبریز از بهسازی خانه تاریخی نیکدل طی دو ماه آتی به منظور میزبانی از گردشگران نوروزی خبر داد و گفت: طی سال های اخیر خانه تاریخی نیکدل بعد از تملک، در سه فاز زیربنایی و تحکیم بنا، تزئینات داخلی و محوطه سازی بیرونی اکنون شاهد تبدیل شده است. به گزارش افق آذربایجان […]

شهردار منطقه هشت تبریز از بهسازی خانه تاریخی نیکدل طی دو ماه آتی به منظور میزبانی از گردشگران نوروزی خبر داد و گفت: طی سال های اخیر خانه تاریخی نیکدل بعد از تملک، در سه فاز زیربنایی و تحکیم بنا، تزئینات داخلی و محوطه سازی بیرونی اکنون شاهد تبدیل شده است.

به گزارش افق آذربایجان به نقل از شهریار، حسین منیری فر افزود: با توجه به ظرفیت گردشگری این خانه تاریخی، طی ماه های اخیر حیاط بیرونی این خانه تاریخی را به بوستان محله ای تبدیل و در اختیار شهروندان و اهالی مقصودیه قرار گرفته است و در کنار آن، نسبت به راه اندازی فرهنگسرا و گالری هنری در این خانه تاریخی اقدام شده است تا بهره مندی فرهنگی و هنری از این مکان تاریخی محقق شود.

وی اظهار کرد: با عنایت به نزدیکی به نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۸ برنامه های متعددی برای ساماندهی و ایجاد کاربری های گردشگری و فرهنگی در این خانه تاریخی در نظر دارد که تا پایان سال آنها را اجرایی تا روح تازه ای در کالبد این اثر تاریخی دمیده شده و کاربری گردشگری به خود بگیرد.

منیری فر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در راستای نمایش آثار هنری ارزشمند، نمایشگاه گروهی سه آموزشگاه هنری در فرهنگسرای نیکدل با حضور آثار هنری سه موسسه ( آراد ، دلسا و گونش ) در حوزه های هنری نقاشی های مدادرنگی ، سیاه قلم ، گواش ، حجمی ، رنگ روغن ، کاریکاتور و خوشنویسی برپا شد.

شایان ذکر است این نمایشگاه از تاریخ ۲۷ الی ۳۰ دی ماه در خانه تاریخی نیکدل برگزار و از ساعت ۱۱ الی ۱۹ میزبان شهروندان گرامی در خانه تاریخی نیکدل خواهد بود.

شهروندان گرامی می توانند بصورت رایگان از این نمایشگاه واقع در پیاده راه مقصودیه- فرهنگسرای نیکدل بازدید کنند.

گفتنی است خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار بوده و در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره‌ ۹۴۷۰ به ثبت ملی رسیده است. ‌

این خانه شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار دارد. خانه در دو طبقه ساخته شده و شامل تالار بزرگ مستطیل‌شکل در مرکز بنا و دو راهرو و دو اتاق جانبی(گوشواره) در ضلع شرقی تالار است و ایوانی ستون‌دار در ضلع جنوبی بر ارسی‌های زیبای خانه سایه انداخته است.

از حیاط بیرونی توسط دو رشته راه پله ۱۳ تایی وارد راهروهای جانبی و بنا می‌توان شد. ضلع شرقی حیاط اندرونی شامل یک طنبی کوچک و چهار اتاق می‌باشد.
ارتباط حیاط اندرونی و بیرونی از زیر راهروری غربی ساختمان اصلی است.

دسترسی به حیاط بیرونی از یک هشتی ورودی در ضلع شمالی بنا می‌باشد. این حیاط بزرگ‌تر و شامل دو حوض سنگی است.

زیرزمین شامل حوضخانه و دو راهرو در طرفین، فضای مرکزی و دو اتاق جانبی در طرفین این راهرو و یک اتاق در ضلع شرقی بنا است و هم چنین بنا شامل اتاق‌های گوشواره در بالای راهروهای جانبی طبقه همکف می‌باشد و این مکان به دلیل استفاده از ارتفاع رفیع طنبی صورت گرفته است.

تزئینات به کار رفته در این ساختمان نیز شامل سقف و حوضخانه دارای کادر بندی بسیار زیبا و گچبری‌های آیینه کاری شده است و این خانه جزء معدود خانه‌هایی است که در تزئینات آن از آیینه کاری استفاده شده است.

پ
برچسب ها:
نشان درجه یک هنری به عکاس پیشکسوت تبریزی اعطا شد درگذشت حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر و روزنامه نگار آذربایجانی بر اثر کرونا
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما: