https://ofogazarbaijan.ir

شناسه خبر :553
۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

این روزها در مبحث مدیریت شهری و همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی و بین شهری، ضرورت ورود به فناوری‌های نوین بیش از گذشته احساس می‌شود. شهر هوشمند شکل جدیدی از توسعه است که بویژه استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا در آن بیشتر واضح و مشخص است.

افق آذربایجان :فناوری اینترنت اشیا با ظهور خود و بکارگیری حسگرها و ارتباطات بیسیم، زندگی آینده و کنونی افراد در شهرها را تغییر داده است. فناوری که قابلیت اتصال هر چیز در هر مکان و زمان با هر وسیله‌ای را فراهم می‌کند. در این میان سیستم‌های حمل و نقل عمومی با هوشمندسازی قدم در مسیری گذارده‌اند که نتیجه آن تسهیل فعالیت‌های شهری است.

چالش‌های سامانه‌های سنتی در مدیریت ناوگان حمل ونقل عمومی

مدیریت بهینه ناوگان‌های حمل و نقل عمومی شهری نیازمند بکارگیری فعالیت‌هایی در جهت افزایش کیفیت و امنیت خدمات است. عدم بکارگیری سیستم‌های هوشمند چالش‌های بسیاری در این خصوص ایجاد می‌کند که تنها تاملی اندک و تیتروار بر آنها کافی است تا به اهمیت بکارگیری رویکردی متفاوت در این میان توجه کرد:

نبود سیستم نظارتی منسجم و کارآمد در مدیریت ناوگان مسیر پر پیچ و خم گردآوری اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیم‌گیری‌های مدیریتی منطبق نبودن اطلاعات با وضعیت موجود ناوگان مشکلات تحلیل عملکرد رانندگان و نبود سیستم خودکار آنالیز داده‌ها امکان ناپذیر بودن تعریف محدوده عبوری مشخص برای تردد عدم اختصاص خودرو به رانندگان طبق یک فرایند منسجم

اما چه باید کرد؟…

همواره راهکاری برای مدیران هوشمند وجود دارد

مسلما در عصر دیجیتال مدیریت سنتی در هیچ سازمانی پاسخگو نیست. خدمات مدیریت شهری بویژه در حوزه حمل و نقل عمومی بدلیل گستردگی فعالیت خود بیش از هر چیزی نیازمند توجه و تطابق با فناوری‌های نوین است. در این میان هوشمندسازی با ارتقای کیفی فعالیت‌ها، نقش اصلی را در این میان بازی می‌کند؛ آن‌هم هوشمندسازی با بکارگیری نرم‌افزارهای ویژه مدیریت ناوگان. اما شرکت پیشگامان آسیا برای شما چه اندیشیده است؟

راهکار ۱ : مدیریت مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل عمومی

مصرف سوخت چالش همیشگی ناوگان‌های حمل و نقل است که در صورت نظارت دقیق و هوشمند قابل بهینه‌سازی است. از آنجا که عملکرد رانندگان ورفتارهای پر ریسک آنها مانند شتاب در رانندگی و یا ترمزهای ناگهانی هر کدام در مصرف سوخت تاثیر دارند، می‌توان با تحلیل رفتار راننده دلایل مرتبط را شناسایی و با ارسال اعلان و هشدار لازم به راننده حین مسیر، تنظیم سرعت و کاهش مصرف سوخت را منجر شد. علاوه بر اینکه نظارت بر رفتار راننده، رضایت مسافر را نیز در پی دارد.

نصب سنسورهای اندازه‌گیری سوخت بر روی خودرو نیز فعالیت دیگری است که امکان محاسبه میزان مصرف سوخت را فراهم کرده و قابلیت برنامه‌ریزی صحیح برای مدیریت در این خصوص را فراهم می‌سازد.

راهکار ۲ : ردیابی هوشمند خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی

در هر حالتی ردیابی هوشمند ناوگان حمل و نقل عمومی امری نظارتی است که بویژه در مسیرهای بین شهری نمود بیشتری دارد. اینکه مدیر ناوگان بتواند بر تخلفات راننده در توقف‌های بدون مورد و یا اینکه مسیر عبوری راننده را بر روی محدوده مشخص تحت نظارت داشته باشد نکته حایز اهمیتی است که مدیریت و برنامه‌ریزی برای تصمیمات بعدی را تسهیل می‌کند. نظارتی که با ترکیب از طریق یک سیستم اعلان و هشدار لحظه‌ای و آنلاین به راننده همزمان وظیفه اصلاح وضعیت حرکتی و جلوگیری از خسارات احتمالی را فراهم می‌آورد.

مبحث ردیابی همچنین با هدف جلوگیری از سرقت‌های احتمالی خودرو در تعیین موقعیت مکانی و اطلاع آن به سرپرست ناوگان، قابلیت حفظ سرمایه‌های سازمان را نیز دارد.

راهکار ۳ : مدیریت پیشگیرانه تعمیر و نگهداری و تضمین سلامت و امنیت خودرو

کیفیت خدمت رسانی در این بخش بیشتر از باقی موارد به چشم می‌آید. مسلما هیچ مدیری بدنبال اظهار عدم رضایت مسافران از خرابی اتوبوس و یا تصادفات احتمالی (بویژه در مسافرت برون شهری) نیست. سامانه هوشمند مدیریت ناوگان این فرصت را فراهم می‌سازد که با ثبت پیش بینی شده تعمیرات مورد نیاز قطعات مختلف، مهلت تعویض قطعات پیش از موعد را به اطلاع تکنسین می‌رساند تا تمهیدات لازم برای آن اندیشیده شود. ضمن اینکه ثبت این موارد قابلیت گزارش‌گیری از وضعیت سلامت خودرو را در اختیار قرار می‌دهد. علاوه بر آن تاثیر مستقیمی در کاهش ساعات تاخیر سیستم حمل و نقل خواهد داشت.

راهکار ۴ : اختصاص متناسب ماموریت‌ها به رانندگان

در یک ناوگان با تعدد خودرو بعضا ناهماهنگی‌هایی برای تخصیص متناسب ماشین به رانندگان اتفاق می‌افتد. در سیستم سنتی و بروکراسی مرسوم، فعالیت ثبت غیر اتوماتیک و نداشتن ساختاری منسجم موجب می‌شود که اختصاص ماشین به راننده بدرستی اتفاق نیفتد. استفاده از یک سامانه هوشمند بر طبق سابقه پیشین رانندگان تناسب اعزام به ماموریت را رعایت کرده و ضمن توزیع مطلوب، رضایت رانندگان را نیز بدنبال دارد.

 راهکار ۵ : امکان گزارش‌گیری بروز مدیریتی جامع و لحظه‌ای

هر یک از موارد یاد شده به راحتی در سیستم بصورت خودکار ثبت و نگهداری می‌شوند و مدیریت با یک کلیک ساده در فرمت‌های مختلف قادر به دریافت گزارشاتی چون تخلفات رانندگان و عملکرد آنها، مسیر پیموده شده، هزینه و میزان سوخت مصرفی، مسائل سلامت خودرو و تعمیر و نگهداری مورد نیاز را دریافت کند. گزارشات جامعی که در برنامه‌ریزی‌های آینده سازمانی حایز اهمیت است.

 نرم افزار مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل عمومی، تسهیلگر هزار و یک مشکل

هر اندازه گفته‌ شد، مدیریت شهری آن هم در حوزه حمل و نقل عمومی مساله‌ای حساس است. مساله‌ای با ضرورت توجه به کیفیت خدمات و تامین امنیت سفر. بویژه آنکه در بحث تامین امنیت جان گروهی از افراد نیز در میان است. مدیریت هوشمند با بهره‌گیری از امکانات و نرم ‌افزارهای بروز دیگر مساله‌ای نیست که بتوان براحتی از کنار آن گذشت.

اجلال حاجی نژاد

پ
نشان درجه یک هنری به عکاس پیشکسوت تبریزی اعطا شد درگذشت حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر و روزنامه نگار آذربایجانی بر اثر کرونا
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
سایت شما:
* نظری شما: